NEA bewakingsoplossing van INOTEC voor Noord/Zuidlijn Amsterdam

In bepaalde omgevingen wordt een Noodstroomaggregaat (NSA) en of UPS primair toegepast als No-Brake installatie voor diverse bedrijfskritische installaties zoals o.a. ICT Systemen, Beveiligingsinstallaties, Ontruimingsinstallaties, Koelinstallaties en of het Gebouw Beheers Systemen.

Zo wordt bij het fantastische Noord/Zuidlijn project gebruik gemaakt van een omvangrijke UPS oplossing voor bovengenoemde systemen / installaties en is daarnaast tevens bedoeld om de noodverlichting armaturen bij lokale of centrale spanningsuitval te voeden. Echter zonder het inrichten van relatief "complexe" schakelingen en bewakingen, is deze vorm van "centrale noodverlichtingsinstallatie" defacto niet conform NEN 1010 / NEN-EN 50171.

INOTEC Noodverlichting B.V. heeft na een uitvoerige analyse van de mogelijkheden van VIA NoordZuidlijn, een samenwerking tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services, opdracht gekregen voor het leveren en in bedrijf stellen van een complete NEA oplossing ten behoeve van het automatisch op afstand bewaken van alle door INOTEC te leveren LED vluchtrouteaanduiding armaturen en vluchtrouteaanduidingen geïntegreerd in de bewegwijzeringsborden van 6 metrostations gelegen aan de Noord/Zuidlijn  Amsterdam.

De NEA oplossing voorziet in een volautomatische bewaking van alle LED vluchtrouteaanduidingsarmaturen achter de UPS conform NEN 1010, NEN-EN 1838 en NEN-EN 50172 voor de metrostations Noord (Buikslotermeerplein),  Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Station Europaplein (RAI).

Opdrachtgever heeft met de INOTEC oplossing bewust gekozen voor een duurzame, kosteneffectieve, toekomstvaste en goed beheersbare oplossing.

Opdrachtgever is VIA Noord/Zuidlijn, dat een samenwerkingsverband is tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services. Samen werken deze twee gerenommeerde organisaties, in opdracht van Dienst Metro van de gemeente Amsterdam, aan de afbouw van de 9,7 kilometer lange Noord/Zuidlijn te Amsterdam.

Het afbouwen van de Noord/Zuidlijn bestaat in hoofdlijnen uit het afbouwen van alle metrostations en het realiseren van het spoorsysteem met alle daarbij behorende voorzieningen, zoals roltrappen en liften, (nood)verlichting en tal van andere installaties.

Bron Afbeeldingen: Benthem Crouwel Architects

INOTEC Noodverlichting B.V. zal hiernaast een onderhoudsplan opstellen voor de totale NEA oplossing waarbij de functionaliteit gegarandeerd is voor een looptijd van 25 jaar.

Naar verwachting zal de metrolijn in het najaar van 2017 in gebruik worden genomen.

Meer over NEA oplossing....